Hoe start je weer met goed en gezond eten na een heerlijke vakantie?

De vakantieperiode zit er alweer voor heel veel mensen op. Na een heerlijke vakantie vol cocktails en lekker eten is het dan ook weer de hoogste tijd om terug te gaan naar een gezond voedingspatroon. Toch is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Voor je het weet ben je opnieuw aan het borrelen ’s avonds en is het bestellen van eten wel heel makkelijk gedaan. Om dit te voorkomen is het verstandig om je goed voor te bereiden. Maar hoe pak je dit aan? Hoe start je weer met goed en gezond eten na een heerlijke vakantie? Wij geven een aantal handige tips. 

Vakantie,reizen

 

Bestel alvast boodschappen 

Boodschappen online doen is tijdens de vakantieperiode wel heel gemakkelijk. Op de terugreis kun je alvast eenvoudig een lijstje samenstellen met gezonde recepten en ingrediënten die jullie de komende week gaan eten. Zo zorg je ervoor dat je bij de dag van thuiskomst direct van een volle koelkast kunt genieten en je niet eerst nog langs een supermarkt moet rijden.  

Gelukkig beschik je tijdens de terugreis over voldoende tijd om samen met het gehele gezin ideeën op te doen. De vraag “wat eten wij vandaag?” wordt ineens een leuke manier om de tijd te verdrijven. Schrijf de leukste en lekkerste ideeën op, zodat je deze onderweg of bij thuiskomst direct kunt bestellen. Makkelijker kan bijna niet. 

Start weer een duidelijk ritme op 

Tijdens de vakantieperiode is het ritme vaak ver te zoeken. Je slaapt langer uit dan normaal, blijft ook langer op en doet dingen die je anders niet zou doen. Hierdoor ligt je gehele normale schema overhoop. Het is dan ook verstandig om deze direct na thuiskomst weer op te pakken. Zet je wekker, ga op tijd naar bed en vul je dagen met dingen die je anders ook zou doen. Door een duidelijk ritme in te voeren wordt het ook direct een stuk gemakkelijker om je oude voedingspatroon op te pakken. Bestellen eten? Doe dit bij voorkeur direct wanneer je thuis komt, zodat je op de eerstvolgende dag snel met je oude voedingspatroon kunt starten. 

Drink veel water 

Zorg er in elk geval voor dat je de dagen na de vakantie veel meer water drinkt dan je gewend bent. Tijdens de vakantie eet je veel zoute producten. Hierdoor hou je ongemerkt veel vocht vast, waardoor je sneller een opgeblazen gevoel hebt en ook het getal op de weegschaal veel hoger zal zijn. Dit is vergelijkbaar met een avondje amsterdam food delivery 24 7 through Butlon. Ook dan zal je de volgende ochtend al snel merken dat je plotseling veel zwaarder bent. Goed nieuws: de cijfers op de weegschaal zeggen weinig. Hier zit ook heel veel vocht bij. Hoe meer je drinkt, hoe meer je plast en hoe sneller dit gewicht zal verdwijnen. 

Beweeg meer 

Hoe erg je er ook tegenop ziet, probeer na de vakantie wel weer direct te gaan bewegen en te sporten. Gewoon doen! Je zal merken dat wanneer je de eerste stap genomen hebt, de drempel direct weer een stuk lager wordt om daadwerkelijk te gaan. Beweeg meer en hou je goed aan het sportschema wat je voor jezelf gesteld hebt. Vergeet jezelf ook zeker niet af en toe te belonen. Je hoeft niet wekenlang alleen maar groente en fruit te eten of continu te sporten. Ook een keer online eten bestellen enschede hoort erbij. Genieten mag, maar met mate!

(2)

Redactie

Alles over wetenschap.